Tien hele goede redenen om je aan te sluiten bij Duurzame Dinsdag
Duurzame Dinsdag vormt al 26 jaar het grootste en meest actieve groene netwerk van Nederland. Het jaar rond zijn er activiteiten, zoals matchmaking bijeenkomsten, keten-gesprekken, werkbezoeken voor Kamerleden, verdiepende sessies met beleidsmakers. Financiers, onderzoekers, ambtenaren en journalisten gebruiken onze input en de koffer en kunnen zo beter bijdragen aan de beweging. Duurzame Dinsdag zet de spotlights op innovatie uit de samenleving en helpt de beweging groeien.
We geven je hieronder tien hele goede redenen om je aan te sluiten bij Duurzame Dinsdag en je initiatief bij ons aan te melden. Heb je je duurzame initiatief nog niet aangemeld? Doe dat dan vóór 9 juni en wie weet nodigen we je uit om met ons mee te gaan naar Den Haag op 3 september!
#1. Een actief netwerk
Bij Duurzame Dinsdag kom je in contact met een bruisend netwerk van duurzame denkers en doeners. Denk aan voorbeelden zoals Prins Jaime de Bourbon de Parma die Dutch Climate Systems bezocht en hun innovatie internationaal promootte. Dankzij matchmaking bijeenkomsten, georganiseerd samen met Het Versnellingshuis, vond Bamboi een launching customer in CSU.
#2. Meer aandacht en publiciteit
Je initiatief krijgt een podium en kan rekenen op media-aandacht. Neem bijvoorbeeld BORO Atelier, dat uitgebreid werd belicht in Trouw, en de filmpjes van Duurzame Dinsdag en HappyActivist.
#3. Politieke aandacht
Direct contact met beleidsmakers en politici is binnen handbereik. Tijdens Duurzame Dinsdag voeren initiatiefnemers gesprekken met Kamerleden en worden werkbezoeken georganiseerd, zoals die aan waterinitiatieven. Dit is jouw kans om invloed uit te oefenen op beleid.
#4. Kans op Prijzen
Je maakt kans op prijzen die je initiatief een flinke duw in de rug kunnen geven. FixBrigade, bijvoorbeeld, kreeg diverse aanvragen van gemeenten na het winnen van een prijs van 10.000 euro. Wat zou zo’n prijs voor jouw project kunnen betekenen?
#5. Signaal naar de overheid
Jouw idee wordt gehoord door mensen die echt iets kunnen veranderen. Het Ministerie van Hergebruik, bijvoorbeeld, organiseert overleg met de keten voor kunstonderwijs om circulaire materialen te implementeren. Jouw initiatief kan de volgende zijn!
#6. Contact met andere initiatiefnemers
Netwerken met gelijkgestemden kan deuren openen. Denk aan waterinitiatieven die werden gedeeld met Maurits Groen voor een handelsmissie naar Brazilië. Samen sta je sterker en kun je elkaar vooruit helpen.
#7. Zichtbaarheid en druk op het systeem
Samen maken we de duurzame beweging zichtbaar en zetten we druk op beleidsmakers. Samenwerkingen met organisaties zoals Versnellingshuis, LSA Bewoners en Social Enterprise NL zorgen ervoor dat duurzaamheid hoog op de politieke agenda blijft staan.
#8. Vindbaarheid voor belangrijke stakeholders
Je wordt zichtbaar voor financiers, onderzoekers, journalisten, politici en ambtenaren. Financiers vragen Duurzame Dinsdag naar initiatieven die bij hun criteria passen, zoals het SDG Gemeenschapsfonds. Een geweldige kans om jouw project te laten groeien!
#9. Samenwerking met sponsoren
Sponsoren zien de waarde van jouw initiatief en willen samenwerken. Greenchoice nam bijvoorbeeld Speedcomfort op in het assortiment en gaf het veel publiciteit. Deze samenwerking bracht hen uiteindelijk ook bij Duurzame Dinsdag als sponsor.
#10. Een plekje in het Trendrapport
Het prestigieuze Trendrapport van Duurzame Dinsdag wordt gepresenteerd aan diverse instanties, zoals de Belastingdienst en het ministerie van I&W. Jouw initiatief kan in dit rapport staan en zo nog meer aandacht krijgen.