Een vangnet in de jeugdzorg 089

Een vangnet voor cliënten voor gezinnen die zijn vastgelopen in de jeugdhulpverlening of tussen de wal en het schip vallen. Bijvoorbeeld:
-communicatiestoornissen tussen hulpverleners en cliënten.
-overlevingsstrategie van zwaarbeschadigde ouders wordt gezien als onwil
-Sociaal wenselijke antwoorden leiden tot verkeerde conclusies.
-te weinig onderscheid tussen meningen en feiten.
Soms is er een onafhankelijke ‘derde’ nodig.
Wat dit oplevert, naast het overduidelijke menselijke aspect, is het voorkomen van torenhoge kosten voor verkeerde of overbodige hulpverlening. Waar gezinnen zich machteloos voelen en meer energie steken in het gevecht in plaats van de kracht in zichzelf en in hun sociale netwerk te zoeken.

Opvallend aan het dossier transitie jeugdzorg is het ontbreken van een vangnet. Een ingebouwde mogelijkheid om van de onvermijdelijke fouten te leren. In elk ander dossier wordt de vraag gesteld: ‘wat nu als het fout gaat?’